Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
– państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

05 znak uproszczony kolor biale tloNIMIT 1536 x768 912x485

Vassiliki Karayanni Spanos Nicholas

"Szlachetna prostota i spokojna wielkość" to definicja sztuki epoki klasycyzmu stworzona przez wybitnego niemieckiego historyka sztuki Johanna Joachima Winckelmanna.

Autor odniósł ją wprawdzie do sztuk pięknych, jaką swoistą ripostę na przesadę sztuki późnego baroku. Na podobnych zasadach umiłowania prostoty i umiaru kształtowała się też na przełomie XVIII i XIX  wieku sztuka kompozycji.  Inspirowane ideologią oświecenia dzieła wokalne i instrumentalne nierzadko odnosiły się do starożytnych praw natury i rozumu.

Program sobotniego koncertu XVIII Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Dawnej pn."Antyczne źródła oświecenia w dziełach Haydna i Mozarta" w sposób bezpośredni odnosi się do głównych założeń uniwersalnego racjonalizmu epoki oświecenia. Inspiracje tematami antycznymi, postaciami mitologicznych bohaterów w dziełach Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz braci Michała i Józefa Haydnów zostaną przedstawione przez wybitnych greckich solistów - Vassiliki Karayanni - sopran koloraturowy oraz Nicholasa Spanosa - kontratenora, którym towrzyszyć będzie Orkiestra Famd.pl pod dyrekcją Pawła Osuchowskiego.

09.10.2021 godzina 18:00
Aula Zespołu Szkół nr 8
im. Stanisława Staszica
ul. 3 Maja 1a
Antyczne źródła oświecenia w arcydziełach Haydna i Mozarta
Vassiliki Karayanni – sopran (Grecja)
Nicholas Spanos – kontratenor (Grecja)
Orkiestra Famd.pl Paweł Osuchowski – dyrygent

Vassiliki Karayanni (sopran koloraturowy), urodziła w Patras na Peloponezie, zdobyła wykształcenie wokalne w Narodowym Konserwatorium w Atenach i odtąd współpracuje z Grecką Operą Narodową. Jest laureatka konkursów wokalnych z 1988 i 1997 roku, w tym zdobywczynią specjalnego wyróżnienia na włoskim Międzynarodowym Konkursie Gianfranco Masini (2001). W 2012 roku zadebiutowała w Teatro all Scala w Mediolanie (Olimpia w Opowieściach Hoffmanna J. Offenbacha), i występowała dotąd na wielu prestiżowych scenach – Covent Garden w Londynie, San Carlo w Neapolu, Komische Oper w Berlinie, Teatro Nacional de São Carlos w Lisbonie oraz na wielu estradach koncertowych Europy, Ameryki i Azji. W jej bogatym repertuarze znajdują następujące partie: Królowa Nocy w Czarodziejskim Flecie i Constanze w Uprowadzeniu z Seraju Mozarta, Olimpia w Opowieściach Hoffmana Offenbacha, Gilda w Rigoletto i Violetta w Traviacie Verdiego, Lucia w Lucia di Lammermoor, Adina w Napoju miłosnym i  Norina w Don Pasquale Donizettiego, Rosina w Cyruliku Sewilskim i Hrabina Adele w Hrabstwie Ory Rossiniego, Amina w Lunatyczce Belliniego, Zerbinetta w Ariadnie na Naxos R. Straussa. Dokonał też licznych nagrań CD i DVD, w tym Cyrulika sewilskiego Paisiello, „Modlitwę” do poezji K. Kavafisa z muzyką Ath. Simoglou, „Monogram” do poezji Od. Elytis z muzyką G. Kourouposa.

Nicholas Spanos urodził się w Salonikach. W Grecji rozpoczął swoją edukację wokalną pod okiem Arisa Christofellisa, którą kontynuował jako stypendysta Ateńskiego Towarzystwa Muzycznego na Uniwersytecie Maryland (USA) u prof. Lindy Mabbs, na wydziale śpiewu i wykonawstwa operowego. Po ukończeniu studiów Nicholas Spanos objął tam stanowisko asystenta. Studia kontynuował od roku 2013 w Wiedniu na Universität für Musik und darstellende Kunst. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez Kurta Equiluza, Delores Ziegler, Annę Tomową-Sintow oraz Michaela Chance. Jego występy w operach, oratoriach jak również recitale odnosiły ogromne sukcesy, które spotykały się z pochlebną krytyką greckich i międzynarodowych mediów. Występuje z takimi zespołami jak Venice Baroque, Les Talens Lyriques, Camerata Salzburg. Współpracuje z orkiestrą Opery Narodowej w Tessalonikach, z  Greckim Teatrem Narodowym, ateńskim Megaron, Duńską Orkiestrą Radiową, Bach Sinfonia (USA), Armonia Atenea. Od wielu lat śpiewa z zespołami muzyki dawnej, jak Clemencic Consort (Wiedeń), Pandolfis Consort, Orchester 1756 i Ensemble 1756 (Salzburg) oraz Ex Silentio i Latinitas Nostra. W roku 2002 otrzymał nagrodę greckiego Towarzystwa Teatru i Muzyki dla najlepszego młodego wykonawcy roku za rolę Arsamene w operze Händla „Xerxes“, wystawionej na scenie Opery Narodowej w Grecji. W roku 2006  zdobył pierwszą nagrodę w konkursie dla śpiewaków operowych w Tessalonikach. Nagrał szereg albumów muzyki dawnej w tym premierowe wykonanie Serenaty Endymione M. Haydna.

2008-2024 Fundacja Akademia Muzyki Dawnej
ontwerp en implementering: α CMa Σείριος