Quartetto Nero 06.11.20 01

XVII Szczeciński Festiwal Muzyki Dawnej Beethoven non plus ultra 2020 szczęśliwie dobiegł końca. Mówienie o szczęściu w czasach pandemii to eufemizm, niemniej cieszymy się, że mogliśmy podtrzymać tradycję muzycznych spotkań, wykładów i koncertów organizowanych w Szczecinie od 2004.

Z półrocznym opóźnieniem na przełomie października i listopada uczciliśmy w ten sposób 250-te urodziny Ludwiga van Beethovena. Skromna w liczbie, z racji covidowych ograniczeń, zarazem bezpieczna publiczność wysłuchała mistrzowskich interpretacji muzyki XV wieku (Śpiewnika Głogowskiego) w wykonaniu znakomitego zespołu Ars Cantus pod kierunkiem Tomasza Dobrzańskiego. Kolejnym koncertem było zakończenie cyklu Beethoven non plus ultra, który stanowił prezentację dzieł orkiestrowych genialnego Ludwiga realizowanych od 2010 roku. Pamiątką tego wieczoru będzie rejestracja DVD, która pozwoli na utrwalenie pierwszego polskiego wykonania koncertu skrzypcowego e-moll Felixa Mendelssohna w brawurowej kreacji Grzegorza Lalka oraz beethovenowskiej VII Symfonii A-dur Op. 92 w wykonaniu Orkiestry Famd.pl pod dyrekcją Pawła Osuchowskiego. Trzeci koncert Festiwalu należał do zespołu Consortium Sedinum i klawesynistki Urszuli Stawickiej. Podróż sentymentalna Ludwiga van Beethovena stanowiła pełną polotu prezentację dzieł kameralnych Carla Philippa Emanuela Bacha i Ludwiga van Beethovena.

Ostatni koncert Festiwalu z udziałem publiczności przypadł na dzień, w którym żegnano się w kraju z możliwością organizacji takich koncertów. Stąd występ Quartetto Nero z programem Młodzi klasycy przejedzie do historii nie tylko ze względu na finezję z jaką młode artystki zaprezentowały sztukę kwartetową Haydna, Mozarta i Beethovena. Ostatnim akordem tegorocznego święta muzyki dawnej był wieczór w Trzebiatowskim Ośrodku Kultury, który gościł zespół Szczecin Vocal Project oraz Consortium Sedinum z programem muzyki włoskiej z czasów zarazy, na pamiątkę której gondole w Wenecji do dziś noszą żałobę. Koncert w transmisji online obejrzało przeszło 3000 osób, o tak licznej publiczności mogliśmy kiedyś jedynie pomarzyć, a dziś w dobie pandemii daje nam to poczucie, że nasza praca jest dostrzegana i doceniana. Festiwal został tradycyjnie dopełniony częścią popularyzatorską w postaci wykładów Tomasza Dobrzańskiego oraz Pawła Osuchowskiego przybliżających tematykę koncertów.

Organizatorzy składają w tym miejscu serdeczne podziękowania na adres Osób i Instytucji, dzięki którym Festiwal, mimo wielu trudności organizacyjnych, mógł się w tym roku odbyć, a są nimi: Lech Karwowski – dyrektor Muzeum Narodowego w Szczecinie, Krystyna Milewska – kustosz i kierownik Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Szczecinie, Przemysław Szymańczyk – redaktor naczelny Radia Szczecin, Waldemar Kulpa – dyrektor DK Klub 13 Muz w Szczecinie, Michał Giełzak – dyrektor DK „Krzemień” w Szczecinie-Podjuchach, Anna Lemańczyk – dyrektor Szczecińskiej Agencji artystycznej, Renata Teresa Korek – dyrektor Trzebiatowskiego Ośrodka Kultury, Małgorzata Mrozowska-Lange – Kwiaciarnia Leśna oraz Barbara Milewska – Republika Rozmaitości Fanaberia.

Przede wszystkim jednak dziękujemy Szanownej Publiczności, prawdziwym pasjonatom i koneserom muzyki dawnej za poświęcenie czasu w tych trudnych czasach i obecność podczas wszystkich festiwalowych wydarzeń. Wasz entuzjazm i muzyczna pasja dają nam wiarę i poczucie misji jaką jest odkrywanie muzyki, jako jednego z filarów życia duchowego dawnych epok i oby także dzisiejszego Świata.

XVII Szczeciński Festiwal Muzyki Dawnej zorganizowany został dzięki środkom finansowym Gminy Miasto Szczecin oraz budżetu Województwa Zachodniopomorskiego. Do zobaczenia na XVIII Szczecińskiem Festiwalu Muzyki Dawnej 2021!

Więcej zdjęć w galerii...

2008-2020 Fundacja Akademia Muzyki Dawnej
ontwerp en implementering: α CMa Σείριος