Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
– państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

05 znak uproszczony kolor biale tloNIMIT 1536 x768 912x485

Viteae Pomeranorum - front…Wysłuchanie choćby jednej z jego symfonii prowadzi do prostego wniosku, że miejsce Rosettiego jest u boku największych twórców muzyki XVIII stulecia, co czyni jego twórczość jeszcze atrakcyjniejszą dziś, w dobie przesytu znaną i lubianą muzyką dawnych mistrzów.

Prezentujemy premierowy album CD Orkiestry Fundacji Akademia Muzyki Dawnej ze Szczecina, który jest już w sprzedaży tylko w dobrych sklepach muzycznych na terenie całego kraju. Album ukazał się jako zapowiedź serii Vitae Pomeranorum Zaginiony Świat Muzyki Pomorskiej. Realizatorem i producentem nagrania jest poznańska firma RecArt. Nagranie w bezpośredniej sprzedaży, przez naszą stronę. Polecamy!

Wykonawca: orkiestra Famd.pl
Tytuł: Vitae Pomeranorum: Zaginiony Świat Muzyki Pomorskiej vol. 1: Antonio Rosetti – Symfonie.
Data premiery – 6. października 2014
Międzynarodowa premiera cyfrowa – listopad 2014

Wydawnictwo RecArt przedstawia płytę orkiestry Famd.pl pod dyrekcją Pawła Osuchowskiego z Symfoniami autorstwa Antonio Rosettiego (1750 – 1792) - niemieckiego kompozytora czeskiego pochodzenia, którego dzieła stawiane są obok mistrzów XVIII-wiecznej symfoniki: W.A. Mozarta czy J. Haydna. Na płycie znalazły się trzy Symfonie (C-dur, D-dur i g-moll) będące w większości premierami fonograficznymi. To pierwszy album z muzyką orkiestrową w naszym katalogu (RecArt 0014) i jednocześnie początek serii wydawniczej z zapomnianą muzyką pomorską.

Orkiestra Famd.pl

Orkiestra zainaugurowała swoją działalność w 2009 roku pod skrzydłami Fundacji Akademia Muzyki Dawnej Fundacji działającej w Szczecinie, której zadaniem jest popularyzacja muzyki nurtu wykonawstwa historycznego. Zespół jako jeden z nielicznych w Europie gra na instrumentach klasycznych przełomu XVIII i XIX wieku w stroju a – 430 Hz. Członkami orkiestry są instrumentaliści grający na instrumentach historycznych, będący na co dzień solistami, kameralistami, jak i pedagogami renomowanych ośrodków muzycznych w kraju i zagranicą.

Koncertmistrzem orkiestry jest Grzegorz Lalek, wybitny wirtuoz skrzypiec, łączący w swojej pracy grę solową, kameralną i orkiestrową. Założycielem i kierownikiem artystycznym orkiestry jest dyrygent Paweł Osuchowski. Kierunek rozwoju orkiestry zakłada międzynarodową współpracę artystów z krajów basenu morza Bałtyckiego.

Viteae Pomeranorum - backendPaweł Osuchowski

Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza. Swą wiedzę i umiejętności doskonalił pod kierunkiem Helmutha Rillinga, uczestnicząc w projektach koncertowych oraz kursach mistrzowskich jako stypendysta Międzynarodowej Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie. Prowadził liczne koncerty symfoniczne m.in. z orkiestrami: Filharmonii Częstochowskiej, Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Krakowskiej, Opolskiej, Olsztyńskiej, Rzeszowskiej, Szczecińskiej, Śląskiej w Katowicach, Sinfonia Baltica w Słupsku, Preußisches Kammerorchestre Prenzlau (Niemcy) oraz Orkiestry Leopolis we Lwowie.Dyrygował spektaklami Opery na Zamku w Szczecinie. Występował przed międzynarodową publicznością na koncertach i festiwalach w Czechach, Francji, Holandii, Islandii, Niemczach, Ukrainie i Włoszech. Założył i prowadził w latach 1993-2000 Uniwersytecką Orkiestrę Barokową Consortium Iagellonicum działającą przy Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Obecnie jest kierownikiem artystycznym Chóru Collegium Maiorum ZUT w Szczecinie, z którym występuje na licznych koncertach w Polsce i za granicą. Funkcje dyrektora artystycznego Orkiestry Famd.pl pełni od 2008 roku. Nagrał szereg albumów z muzyką polską oraz otrzymał nominację do nagrody Fryderyk za nagranie kompozycji Johanna Sebastiana Bacha.

Vitae Pomeranorum – Zaginiony Świat Muzyki Pomorskiej

Projekt Vitae Pomeranorum przygotowany przez Fundację Akademia Muzyki Dawnej ma na celu popularyzację i upowszechnianie wiedzy o tradycjach muzycznych dawnego Pomorza, którego zasięg obejmuje tereny dzisiejszej Meklemburgii Pomorza Przedniego w Niemczech oraz Województwa Zachodniopomorskiego w Polsce, dla których Szczecin przez wieki był administracyjnym, gospodarczym i kulturalnym centrum. Na realizację projektu składają się cykle warsztatów, wykładów, konferencji oraz koncertów. Tematem I edycji realizowanej w Chojnie i Szczecinie w 2013 roku była postać Franza Antona Röslera, XVIII wiecznego kompozytora, którego życie i twórczość związane są z historią muzyki terenów dzisiejszego Euroregionu Pomerania.

Anton Rösler vel Antonio Rosetti – niemiecki kompozytor i kontrabasista pochodzenia czeskiego doby oświecenia, mylony z czterema innymi muzykami swojej epoki o podobnej niemieckiej i włoskiej pisowni nazwiska. Urodził się w 1750 roku w Leitmeritz (obecnie Litoměříce w północnych Czechach) zmarł 30 czerwca 1792 roku w Ludwigslust (Meklemburgia-Pomorze Przednie w Niemczech). Powołany do stanu duchownego studiował w praskich kolegiach jezuickich do czasu kasaty zakonu w roku 1773. Nie zdążył przyjąć święceń kapłańskich i rozpoczął pracę jako muzyk pod zmienionym włoskim nazwiskiem Rosetti.

W bogatym dorobku kompozytorskim Rosettiego znajduje się przeszło 400 dzieł, głównie wokalnych, w formie pieśni, hymnów i antyfon oraz bardziej rozbudowanych jak chorały, ody, kantaty, ofertoria, msze i oratoria. Do historii przeszło wykonanie Requiem Es-dur Rosettiego podczas uroczystej Mszy Świętej w intencji zmarłego Wolfganga Amadeusza Mozarta 14 grudnia 1791 w kościele św. Mikołaja w Pradze. Podobnym echem odbiło się ostatnie wykonanie oratorium Jesus in Gethsemane na dworze Króla Prus Fryderyka Wilchelma II w 1792 roku na trzy miesiące przed śmiercią kompozytora. Jednak największą sławę za życia Rosetti zyskał dzięki kompozycjom instrumentalnym – muzyce solowej, kameralnej i orkiestrowej. Szczególnie koncerty i symfonie przyniosły kompozytorowi uznanie i popularność w całej Europie. Łącznie 51 symfonii skomponowanych na przestrzeni zaledwie 17 lat świadczy także o wyjątkowym talencie i genialnej łatwości z jaką powstawały kolejne dzieła. Najdobitniej ocenił kompozytora Charles Burney, ówczesny brytyjski historyk muzyki, który widział Rosettiego obok Haydna i Mozarta wśród największych geniuszy muzyki XVIII wieku. Dziś po latach jego muzyka świadczy o wyjątkowym bogactwie kultury epoki, której echa słyszymy w jego symfoniach.

Paweł Osuchowski tak pisze o muzyce Antonio Rosettiego:

Prezentowane w albumie Vitae Pomeranorum symfonie to poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, które stanęło przede mną podczas pracy z Orkiestry Famd.pl nad interpretacją muzyki Rosettiego. Dlaczego historia tak bezlitośnie odebrała kompozytorowi zasłużone miejsce w gronie współczesnych twórców epoki? Dziś słuchając kolejnych tematów i fraz Symfonii g-moll trudno oprzeć się wrażeniu, że mógł ją napisać Mozart lub Haydn. A jednak to Rosetti otwiera drzwi i buduje most pomiędzy twórczością Bacha i jego synów, wczesnych dzieł Haydna i Mozarta wytyczając prostą drogę to beethovenowskiej symfoniki. Nigdzie wcześniej tak śmiało nie łączono kontrapunktycznych wzorców sztuki baroku i klasycznej symetrii homofonicznego tutti.

Wybrane symfonie powstały w latach 1780-87, Symfonia D-dur i C-dur znalazły się w zbiorze sześciu dzieł wydanych w Paryżu sygnowanych przez Rosettiego. Bez wątpienia muzykolodzy jeszcze długo będą mieć ręce pełne roboty, aby ocenić w jakim stopniu muzyka Rosettiego inspirowała twórczość największych kompozytorów epoki. Wysłuchanie choćby jednej z jego symfonii prowadzi do prostego wniosku, że miejsce Rosettiego jest u boku największych twórców muzyki XVIII stulecia, co czyni jego twórczość jeszcze atrakcyjniejszą dziś, w dobie przesytu znaną i lubianą muzyką dawnych mistrzów.

Wydawnictwo RecArt (www.recart.pl), kontakt - Łukasz Kurzawski, tel. 608273119

2008-2024 Fundacja Akademia Muzyki Dawnej
ontwerp en implementering: α CMa Σείριος