Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
– państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

05 znak uproszczony kolor biale tloNIMIT 1536 x768 912x485

sobota, 21 kwiecień 2012

kurier-logo

Szczecin. Elegancki styl galant, Zamek Książąt Pomorskich, sala Bogusława I, 22 kwietnia, godz. 12.

KONCERTY Narodów to nowy cykl muzycznych spotkań, który zaczyna się w niedzielę w Szczecinie. Jego organizatorem jest Fundacja Akademia Muzyki Dawnej.

W Niedzielnym Koncercie Południowym w sali Bogusława I szczecińskiego zamku wystąpi Polsko-Niemiecka Orkiestra Fundacji Muzyki Dawnej pod dyrekcją Pawła Osuchowskiego. Solistą będzie Maciej Łukaszuk, młody wiolonczelista, absolwent uczelni muzycznych w Warszawie i Krakowie, członek zespołu Musicae Antique Collegium Varsoviense, specjalizujący się w muzyce dawnej. W programie są trzy utwory barokowe, zaliczane do stylu galant, albo inaczej – stylu wrażliwego. Charakteryzują się elegancją, prostą strukturą, wdziękiem.

Swoistą niespodzianką będzie Sinfonia F-dur Johanna Gottlieba Janitscha (1708-1763), kompozytora urodzonego w Świdnicy (niem.: Schweidnitz) na Dolnym Śląsku. Przez lata był zapomniany, dziś jest odkrywany i zaliczany do najwybitniejszych kompozytorów okazjonalnej muzyki kameralnej stylu galant. Janitsch był też instrumentalistą, grał w orkiestrze Fryderyka Wielkiego, króla, ale i uzdolnionego flecisty, stworzył w Rheinsbergu i Berlinie cykliczne koncerty, zwane Piątkowymi Akademiami.

Maciej Łukaszuk wykona z orkiestrą Koncert wiolonczelowy a-moll Carla Philippa Emanuela Bacha (1714-1788), syna Jana S. Bacha, chrześniaka Georga Ph. Telemanna. Carl Philipp E. Bach również grał w orkiestrze Fryderyka Wielkiego.

Kolejnym utworem będzie wczesna Symfonia F-dur I/17 Josepha Haydna, napisana przed 1766 r., gdy kompozytor, wówczas trzydziestolatek, przebywał na dworze książąt Esterhazy. Prowadził tam orkiestrę i dla niej pisał.

Powiada się, że wczesne symfonie Haydna są bardzo konwencjonalne. Może, ale są też urokliwe. W Symfonii F-dur warto zwrócić szczególną uwagę na liryczną część drugą.

Wstęp na koncert wolny. Wystarczy w kasie zamku pobrać darmowe wejściówki.

Bogdan TWARDOCHLEB

2008-2024 Fundacja Akademia Muzyki Dawnej
ontwerp en implementering: α CMa Σείριος